🡠Vissza
Link másolása
Őrmezői P+R Parkoló és Pavilon







Építész
Dévényi Márton, Gyürki-Kiss Pál, Dévényi Sándor
Építész iroda
Marp Kft., Dévényi és Társa Kft.
Tervezés éve
2016
Elkészült
2017
Cím
1112 Budapest, Zelk Zoltán út
Díjak
Budapest Építészeti Nívódíja, kiemelt dicséret, 2018
Az M4-es metró végpontjának, a kelenföldi intermodális csomópontnak kiemelt eleme az őrmezei P+R parkoló és pavilon: ennek kialakításán nagyban múlik az átszállás minősége és élménye. A pavilon szerkezetileg és építészetileg két fő részre oszlik: a masszív, monolit vasbeton szerkezetű földalatti alépítményre, valamint a légies, könnyűszerkezetű acéltartós kialakítású térszinti felépítményre. Az ortogonálisan szerkesztett épület a sarkokon és végeken íves, a gyalogosok áramlásával konform geometriával zárul.
Heterogén, karakterében még kialakulatlan környezetben épült a 24 órás használatú „közlekedési” objektum, ahol a mozgás és az emberek jelenléte fluktuálva bár, de állandó. A lejutási pont a föld alá kicsit hasonlatos ahhoz, amikor egy folyó, sziklaszorosba kényszerülve összeszűkül, felgyorsul, s elhagyva a szorost, újra szélesen hömpölyög.
A műszaki leírásban megfogalmazott célkitűzések végül is valósággá váltak: „a tervezés során a szokásos hazai közlekedési infrastruktúrák gyakran silány minőségű világának meghaladása s ezen a műfajon belül új etalon megmutatása volt a cél. A parkoló kiosztása, kényelmes gyalogos sétányra szervezett működési rendje, a szükségesen túlmutató növénytelepítés, a gondosan összeválogatott utcabútorok, a magasabb minőségű anyagok beépítése, a vízelvezetés rafinált megoldása mind-mind egy erőteljes koncepció mögé rendezve szolgálják ezt a célt.”
A felépítmény átlátszósága, szerkezeti könnyedsége (és profizmusa) jó értelemben áll ellentétben a szint alatti, negatív világ tömör, vájt sziklaüregekre emlékeztető homogenitásával. Ez még azzal együtt is igaz, hogy a felszíni íves formák a föld alatt is megismétlődnek, továbbá, hogy a megvalósult felületek (beton és kismozaik) színviszonyai nem igazán meggyőzőek. Összességében azonban ki kell jelentenünk: soha rosszabbat ebben a városban!
Építész munkatárs
Marp Kft., Lukácsi Nóra, Szabó Dávid
Tartószerkezet tervező munkatárs
Speciálterv Kft., Pál Gábor, Borzai Tibor
Projektvezető
C-Terv Kft., Terei Gábor
Épületgépész tervező
Mészáros Olivér
Építményvillamossági tervezés
Libella Lux Kft., Nyári Ilona
Épületszerkezet tervező munkatárs
FRT Raszter Kft., Reisch Richárd
Tájépítész tervező
S73 Kft., Mohácsi Sándor
Akadálymentesítés tervező
Pozsonyi Éva
Akusztikai és környezetvédelmi szakértő
Kotschy András
Tűzvédelmi szakértő
Horváth Lajos
Metró műtárgy áttörés tervezők
Főmterv Zrt., Kovács László, Temesvári László
Felvonó tervező
Schindler Hungária Kft., Sütő Ferenc
Közúti építmények tervezése
C-Terv Kft., Czirokné Kovács Nóra
Települési víziközmű tervezése
C-Terv Kft., Bodrog Katalin
Vízellátás tervezése
UK Generál Kft., Székely Lajos
Fotó
Török Tamás (topogram.hu)






Mutasd térképen